De streepjescode van PLEIN PUBLIQUE De streepjescode van PLEIN PUBLIQUE

De streepjescode van PLEIN PUBLIQUE

Door Tanne Gielen - LOFFICIEL.NL

De streepjescode van PLEIN PUBLIQUE

Ze stond jaren aan de wieg en het roer van modemerk Anna Scott, maar gooide zowel privé als zakelijk haar leven flink om. Drie jaar geleden kriebelde het weer en begon ze modelabel Breizh, geïnspireerd op haar liefde voor de Bretonse streep. Onlangs gaf ze het merk een andere naam: Plein Publique. Tijd voor een kort onderonsje met oprichter Nicole Hoefsmit, die alles behalve met de Franse slag het label leidt.

Je doopte onlangs Breizh om tot Plein Publique. Waarom?

'Breizh, de Bretonse naam voor Bretagne, deed zijn naam eer aan. Producten met een authentiek Bretons karakter. Denk aan strepen, schipperstruien, merinowol. Maar conceptmatig dekte de vlag al een tijdje de lading niet meer. Op zoek naar vernieuwing en inspiratie liep ik steeds vaker tegen producten en ideëen aan die niet bij het DNA pasten, maar simpelweg té leuk en té onweerstaanbaar waren om zomaar te negeren. Wat ik dus ook niet deed. Daarbij: zeg nou zelf, Breizh bekt niet echt lekker toch? Maar de druppel die de emmer deed overlopen was toch wel een conversatie, onlangs op een feestje. Ik citeer: “Wat goed, je eigen merk! Hoe heet het? Breizh. Aaah, brides, dus je doet bruidskleding.” Toen wist ik het zeker. De tijd is rijp voor een naamswijziging!'

Begrijpelijk, maar ook spannend. Toch staat de Bretonse streep nog steeds centraal. Wat maakt dit dessin zo speciaal?

'Mijn allereerste lievelingskledingstuk ooit was een gestreepte Bretonse trui, een souvenir van een vakantie in Bretagne. Ik was er niet uit te meppen. Ik heb sowieso een zwak voor klassiekers. Items met klasse en stijl, betrouwbare bouwstenen die je moeiteloos door elk vergankelijk modeseizoen loodsen. De Bretonse streeptrui hoort ook in dat rijtje. Dus het was een gevoelsmatige keuze, maar wel één met een gezonde commerciële potentie.'

Je bent van origine ontwerper, maar leidt nu een heel bedrijf. Bemoei je je nog met het creatieve gedeelte?

'Klopt, ik ben ontwerper, dus ik benader het product met oog voor detail. Binnen het omlijnde kader van de Bretonse streep probeer ik eigenheid en diversiteit aan te brengen, zonder het kenmerkende karakter van de streep aan te tasten. En onderschat de materiaalkeuze niet! Een anoniem 13-in-een-dozijn streepshirt kun je op elke straathoek aanschaffen. Maar zuivere merinowol of een hoogwaardig gekamde biologische katoen geven net dat beetje extra luxe aan de items. Daarbij: alle ontwerpen ondergaan een minutieus proces van sampling. Van het inverven van de juiste tint tot het perfectioneren van de halslijn en de perfecte pasvorm. Al met al een langdurig proces, maar het werpt zijn vruchten af.'

Je leidde al eerder een groot modemerk. Waarom kies je nu voor kleinschaligheid?

'Bij Anna Scott draaide het vrijwel alleen om het brengen van nieuwe items, in een onafgebroken stroom van aaneengeregen seizoenen. Een ritme dat werd gedicteerd door de markt, maar zeker ook door de veeleisende retailers die elke maand een nieuw beeld in de winkel willen. Ik miste de uitstraling van tijdloze items in de collectie, en de vrijheid van keuze in aanbod die een eigen online shop biedt. De collectie van Plein Publique is kleiner en veel meer afgekaderd. Dat lijkt op kiezen voor kleinschaligheid, maar we worden inmiddels met gierende vaart ingehaald door de realiteit.' Lachend: 'Nog even en we zijn groter dan Anna Scott ooit was'.

Originele tekst: Tanne Gielen via LOFFICIEL

De streepjescode van PLEIN PUBLIQUE

Producten