Peter Lindberg - The supermodel maker Peter Lindberg - The supermodel maker

Peter Lindberg - The supermodel maker

PETER LINDBERGH - EEN NIEUWE VISIE OP FOTOGRAFIE

Team PLEIN PUBLIQUE ging op excursie ( te lollig…excursie..) naar de Kunsthal in Rotterdam voor een lezing en expositie over niemand minder dan Peter Lindbergh*. ‘Peter Wie?’ Horen we je denken? Misschien geen household name die je à la minute herkent, maar zijn werk ken je zeker. Peter Lindbergh is namelijk de modefotograaf die medeverantwoordelijk is voor de totstandkoming van het begrip Supermodel. Supermodellen als in Linda Evangelista, Naomi Campbell, Christy Turlington en ga zo maar door. Yep!

Nu valt het kwartje, toch? Want iedereen die weleens een modetijdschrift leest, kent zijn beroemde foto’s; indringende, pure en karakteristieke portretten van supermodellen, actrices en popsterren. Iedereen die ertoe doet, heeft weleens voor zijn camera gestaan. Uh…. iedereen? Nou vooruit, alleen diegenen met een knap koppie hebben dan. Bij ons doet de buuf doet er ook toe, maar haar looks hebben niet zoveel nieuwswaarde in die kringen. Maar echt, elke Lindbergh shoot staat garant voor een adembenemend resultaat.

Hoe het allemaal begon? We praten je even bij. 

Peter Lindbergh (geboren als Peter Brodbeck, maar wegens een badass reputatie van een naamgenoot zijn achternaam veranderd) begon zijn carrière als fotograaf met als voornaamste doel; zijn levensonderhoud. Hij werd aangestoken door het commerciële succes van een vriend; fotografie brengt geld in het laatje, en de schoorsteen moet toch roken, nietwaar? De stap naar mode als specialisatie kwam na een reeks opdrachten voor de franse Marie-Claire. Want dat ging lekker, werd positief ontvangen, en de aanvragen stroomden binnen. Betekent niet dat hij een ‘allemans fotograaf’ was; hij ontwikkelde een eigen smaak en stijl en was niet te beroerd om een opdracht te weigeren als die niet aansloot bij zijn stijl. 

Zo gebeurde het dat hij koelbloedig een opdracht van de Vogue afwees

Yep, the man has balls. De reden? Het stijlbeeld van de Vogue was hem te ’eighties’. Te veel kleur, te veel haar, te veel make-up, te veel……..alles. Uiteraard was de Vogue not amused. Wie dacht die knakker wel niet dat ‘ie was? Toch bleven ze hardnekkig doorzeuren tot Peter uiteindelijk overstag ging. Maarrr……wel op zijn eigen voorwaarden. Hij had een sober en puur concept in zijn hoofd waarin de hoofdrol niet weggelegd was voor de kleding, maar voor de modellen. Dat vinden wij nu de normaalste zaak van de wereld, maar destijds was dat niet zo. Vogue accepteerde dat, en hij kreeg de vrije hand. Hij liet een assistent simpele witte overhemden regelen, hulde een stel prachtige maar zeker niet top of the bill modellen in de witte hemden en schreef met deze foto geschiedenis. Niet meteen trouwens, want de Vogue keurde de foto’s in de eerste instantie keihard af. Niet waar! Ja, wel waar! Gevalletje zoete wraak op zijn eerdere weigering? We zullen het nooit weten……. Het succesmoment ontstond pas toen Vogue’s nieuwe hoofdredactrice - ene A. Wintour, nooooit van gehoord  - de foto’s alsnog publiceerde.

Toen brak de storm los; zijn carrière schoot naar enorme hoogte en de meiden werden in één klap Supermodellen. Een nieuw tijdperk in de modefotografie brak aan. Vaak gekopieerd, vaak geïmiteerd, maar nooit geëvenaard; er was - en is - maar één Peter Lindbergh. Wie er ook voor zijn camera verscheen; ze schitterden, inspireerden, glorieerden, en surfden mee op zijn golf van succes en faam. Hij kon letterlijk carrières maken en breken.

Een paar voorbeelden

/

*De toen nog relatief onbekende Linda “voor-minder-dan-$10.000,-kom-ik-m’n-bed-niet-uit” Evangelista was zijn muze. Fotogeniek, mooi en succesvol, maar zo waren er zo veel. En hij had inmiddels alle blikken en kanten van haar gezicht wel gezien. Peter himself haalde Linda overe haar lange haar af te knippen voor een vernieuwender beeld, een absolute no-go in de big hair gedomineerde eighties. Maar juist daarna lanceerde haar carrière in één klap door naar astronomische hoogte.

/

*Of bijvoorbeeld een piepjonge Naomi Campbell gehuld in niets meer dan een rits zilveren armbanden? Deze foto verscheen in de Vogue Italia, 1988 en het blad was in een recordtempo uitverkocht.

/

Een piepjonge Kate Moss al vroeg voor de camera bij Peter Lindbergh. Madonna had geen tijd, dus Kate viel in...

En Kate Moss anno nu. Stoer-elegante attitude en met een sigaret? Iconisch foto-moment.

/

En misschien een iets minder beroemde foto, maar - om vrij duidelijke redenen - BREIZH's persoonlijke favoriet; een prachtige shot van Christy Turlington in…. tadaaaa…. de klassieker, de Bretonse streep.

/

De foto's zijn bijna altijd in het zwart-wit, want Peter is daar heel duidelijk over; het onderstreept iemands natuurlijke schoonheid en karakter, zonder de afleiding van kleur en spektakel. En geen retouche. Ook daar is hij strikt in. Een man naar ons hart.

Chrs Nicole & Ilse

PETERLINDBERGH.COM

* De tentoonstelling in de kunsthal is inmiddels voorbij.

Peter Lindberg - The supermodel maker