De kracht van de witte blouse De kracht van de witte blouse

De kracht van de witte blouse

Kate Moss in classic white 

DE KRACHT VAN DE  WITTE BLOUSE

 

Is het jou jou ook opgevallen dat er in de huidige mode steeds meer aandacht is voor iconische klassiekers?

Niet? Lees even verder, dan praten we je even bij.

Wel? Ook gewoon verder lezen, want onze blog is weer hilarisch leuk.

 

CLASSIC & ICONIC

Wij bij PLEIN PUBLIQUE zijn altijd al van gecharmeerd geweest van de iconische klassiekers, maar het gros van de modeliefhebbers loopt toch het meest warm voor het nieuwste van het nieuwste.

Want wat je nog niet in je kast hebt, genereert de grootste aantrekkingskracht: hoe nieuwer hoe interessanter, hoe bonter hoe beter. Maar die tendens is langzaam maar zeker aan het veranderen. Als we Google mogen geloven (niks mis met een kritische instelling, maar we gaan er voor het gemak van uit dat stats don’t lie) zijn de zoektermen ‘classic’ en ‘iconic’ aan een flinke opmars bezig.

Waar dat vandaan komt? Misschien raakt de markt verzadigd, krijgt niet iedere modeliefhebber meer automatisch een opvlieger als de nieuwe collecties in de schappen liggen, of zien we gewoonweg door de bomen het bos niet meer. We kunnen er alleen maar naar gissen.

Hoe dan ook: back to basics is een trend. Ons hoor je niet klagen, we love our classics. Mocht je nu een top-10 lijstje aan voelen komen: nope ( je kunt ons van alles noemen, maar voorspelbaar zijn we niet). We hebben op eigen houtje de witte classic uitgekozen die we voor je onder de loep gaan nemen.

Ready?

 
 

HOEZO WIT?
Eerst even iets over de kleur wit. (ja-ha smartass taalpuristen, wit is geen kleur, we weten het) Wat zegt de kleurenleer? De 'kleur' WIT staat van oudsher voor puurheid en reinheid.

En bij wit is het vooral de positiviteit die de overhand neemt;

• Trouwen doe je als gerespecteerde dame in het wit. Want je bent onbedorven maagdelijk, uiteraaaard. Kijk maar, want zelfs Madonna doet het in het wit.

• Een echte Prins Charming komt voorrijden op zijn witte paard. Want the good guys rijden nu eenmaal niet in een zwarte Beamer.

• Babies worden gedoopt in een witte jurk. Want moeders is dan wel voor het leven bezoedeld, de verloren onschuld wordt doorgeschoven naar de pasgeboren baby.
Wedding Madonna

 

Maar toch vonden we ook een paar minder leuke WIT associaties:

• Een wit voetje halen betekent dat je je stinkende best doet om positief op te vallen bij iemand die je hoog hebt zitten. Slijmen dus.

• Witte-boorden-crimineel. Behoeft geen uitleg, common knowledge want alom vertegenwoordigd. Er woont er zelfs één in het Witte Huis.

Marylin in classic white

 

BEKEND BEMIND VERGUISD
Het wit is nu wel duidelijk toch? Stappen we door naar kleding, want daar gaat het ons toch wel om. Zoals bijvoorbeeld het witte overhemd.

Het witte overhemd is een prima voorbeeld als het gaat om roem. Want roem is met gemak toe te spitsen op drie steunpilaren; BEKEND; is voor de hand liggend. BEMIND; snappen we logischerwijs ook wel en VERGUISD. Die vinden wij dan weer de leukste! We breiden over er even over uit. 

• Bekend: Het witte overhemd is een stereotypisch kledingstuk, de go-to & fool-proof keuze als je zakelijk en competent over wilt komen. Willen we allemaal van tijd tot tijd.

• Bemind: Nou en offie! We kennen allemaal de portretten uit de oudheid, waarop norse types en niet zo blije kinders staan afgebeeld met kraakheldere witte geplooide kragen. Toen al een hit, en nu nog steeds. Of bijvoorbeeld de bekende modellenfoto met witte overhemden van Peter Lindbergh. Dat is toch wel een van de meest geliefde foto's uit de modefotografie.

• Verguisd: Ja, ook. Het witte overhemd wordt vaak geassocieerd met benauwende burgerlijkheid en/of gebrek aan fantasie. Of juist aan fraude, door witte boorden criminelen. De nieuwe Netflix film LAUNDROMAT al gezien? De film is in zijn geheel gebaseerd op de fraude rondom het bekende Panama Papers lek. Zou het toeval zijn dat daar veel witte overhemden in te zien zijn? 

Tot zover de intro: Wat we hiermee duidelijk willen maken, is dat het witte overhemd een fenomeen is. Door naar de facts, en ook een beetje fun. 

White shirts in Laundromat

 

ONDER GOED, BOVEN GOED

Het overhemd is een self-made (wo-)man, wat ooit begon als onderhemd voor mannen is uitgegroeid tot een iconisch kledingstuk dat niet in je garderobe mag ontbreken.  


Heel vroeger werd bovenkleding niet of nooit gewassen, dus als je als vent toch een beetje okselfris voor de dag wilde komen, droeg je een onderhemd. Die kon je namelijk wel makkelijk wassen.

In de loop van de tijd wilde de adel natuurlijk wel duidelijk maken dat zij van adel waren en wilden verschil maken. Langzaam maar zeker lieten zij hun witte onderhemd zien, in de vorm van kraagjes en manchetten. Ze toonden op deze manier hun frisheid ofwel status. Want als je welgesteld was, hoefde je niet op het land of in de havens te werken en gaven schone witte kragen en manchetten een statusverhogend signaal af. Net zoals een witte huid dat deed: een gebruinde huid was voorbehouden aan boeren en buitenlui. Ironischerwijze geeft een tan tegenwoordig aan dat je genoeg monnie hebt om op vakantie te gaan.

Meisje met de parel

De arme sloebers konden zich niet veroorloven om altijd spierwitte onderhempjes te dragen, dus lieten de randjes en kraagjes maar achterwege. 

Langzaam werden de witte manchetten en kragen groter en meer zichtbaar, want hoe groter hoe rijker. Ze kwamen los van het onderhemd en werden gesteven om rechtop te blijven staan.

De bekendste witte kragen en manchetten zijn de 'Medici' kragen; vernoemd naar de Medici familie uit Italië. Een waaierachtige kraag met veel kant. In Nederland kenden we vooral de molensteen kraag, die je veel terug kan vinden op de schilderijen van Rembrandt van Rijn.

Medici en molensteenkragen

Je begrijpt inmiddels dat het onderhemd weer een echt onderhemd werd. Voor de mindergestelden waren de grote kragen geen optie, maar zij bedachten een makkelijke variant.  Een simpel ‘frontje’, een kraagje met alleen een klein stukje voorpand. Makkelijk te onderhouden en toch wit. 

Maarja, dat vond adel niet weer niet zo leuk (pfff, het houd niet op). Verschil moest er zijn, vond men. Uiteindelijk vonden deze welgestelden het dan een noodzaak om te laten zien dat hun hemmetje wél een heel kledingstuk was, dus gingen ze het onderhemd vol in het zicht dragen waarmee het tot overhemd evolueerde.

De eerste echte overhemden waren dus vooral bedoeld voor mannen, al zou je dat niet in alle gevallen op het eerste gezicht vermoeden. De 19e eeuwse dandy maakte bijvoorbeeld een hele show van z’n hemmetje met veel kant, ruches en zwierige manchetten.


De dames kregen er ook lucht van en gingen ermee aan de haal. Shoppen in de kast van je vent is van alle tijden. Ergens in de 17e eeuw verdween het unisex karakter, niet alleen figuurlijk maar ook letterlijk. Want de vrouw des huizes kleedde zich niet zelf aan: daar had Mevroi een kamenier voor. En wie z’n vent wel eens heeft aan- (of uit-)gekleed weet: die knoopsluiting is a bitch. Vandaar dat een herensluiting ‘links over rechts’ sluit, en een damessluiting ‘rechts over links’. Wist je niet he? 

Even later kwamen er om dezelfde reden ook losse manchetten op de markt. Toen in het begin van de 20e eeuw de wasmachine ook voor privé-huishoudens een haalbare kaart werd, verdwenen de losse elementen weer uit beeld.

Overigens maakte de losse kraag in het begin van de 19e eeuw nog even een comeback: een Amerikaanse huisvrouw was het zat om iedere keer het overhemd van haar man te moeten wassen als alleen de boord maar een beetje groezelig was: ze verzon een afneembare kraag. De losse kraag werd op de staander bevestigd met knoopjes, en was er in een scala aan modellen.


 

ICONISCHE STATUS
Hoe word je als eenvoudige witte blouse een icoon in de 21e eeuw. Simpel! Gewoon zorgen dat je gedragen wordt door wie-er-toe-doet. De overhemdblouse zoals wij die vandaag de dag zo hartstochtelijk begeren, is de afgelopen decennia gespot op de lijven van de meest invloedrijke invloedrijke stijliconen. We noemen old-school Hollywood icoon Katherine Hepburn, rock-icoon Patti Smith en de eerste generatie supermodellen - legendarisch geportretteerd door wijlen Peter Lindberg.
Katherine Hepburn in classic white
 

DE GESCHIEDENIS HERHAALT ZICH
Die witte overhemdblouse die je nu weer zoveel ziet, is dus eigenlijk terug-van-nooit-echt-weggeweest. Het is een onmisbaar element van layering. En niet alleen in combinatie met een chunky vest of klassieke blazer: We dragen de witte blouse ook weer onder een trui! Of we kiezen voor een trui met een afknoopbare kraag en/of manchetten, want die zijn ook weer helemaal in de picture. Oftewel: we zijn met een enorme omweg eigenlijk weer aanbeland bij de oorsprong. Grappig toch?

Ps: niet mee in de tuin werken als je een beetje gesteld bent op je status ;-).

 

LAST BUT NOT LEAST
Je vraagt je misschien af waarom wij van PLEIN PUBLIQUE dit blog over de kracht van het wit hebben geschreven? 

• Wij houden van de iconic classics en de klassieke details, zoals bijvoorbeeld de witte manchetten. Die laatste vind je bijvoorbeeld terug in de coltrui LE MERLE.  

• We brengen aankomend voorjaar een wit overhemd in de collectie. Vinden we mooi, moet erbij en vinden jullie straks ook mooi :-). 
Liefs, Nicole & Ilse
Coltrui LE MERLE met witte manchetten
 


De kracht van de witte blouse